fold/unfold – Material as Interface

Deconstruction of Space

Space can be described as deformation, bending or folding of 2D surfaces. These surfaces establish geometrical space. They construct space in height, depth and width, perceptible and useable for us. Knowing this one can create the Illusion of a stronger 3-dimensional space with folding surfaces.

The idea of this project is the representation of a perspectively correct object in 3D space, which distorts as soon as the observer moves and therefore time passes.
Most VR/ Video Games try to imitate the reality, so this represents a study about the deconstruction of this reality and a test of how you can trick the human visual conditioning in Virtual Realities by “folding” Space.

Raum kann als Deformation, Biegen oder Falten von 2D Flächen bechrieben werden. Diese Flächen etablieren den geometrischen Raum. Sie konstruieren den für uns wahrnehmbaren und nutzbaren Raum in Höhe, Tiefe und Weite. Unter dieser Prämisse kann man die Illusion eines verstärkten dreidimensionalen Raumes durch Faltung kreiren.

Hinter diesem Projekt steht die Idee der Darstellung eines perspektivisch korrekten Objekts in 3D, das verzerrt wird, sobald der Beobachter sich bewegt ergo Zeit vergeht.
Die meisten VR/ Video-Spiele versuchen die Realität zu imitieren. Diese Studie soll die Dekonstruktion der Realität und einen Test, wie man die Konditionierung des menschlichen Auges austricksen kann, darstellen.